Fotbaloví fandové bez hranic utratí v Evropě 35 miliard eur

U příležitosti sobotního finálového utkání Ligy mistrů její oficiální sponzor, společnost MasterCard, a vysoká škola European Business School popsali nový druh fotbalových fanoušků. Ti při fandění zahraničním klubům utratí v Evropě každou sezonu dohromady neuvěřitelných 35 miliard eur, čímž potvrzují, že zažít historické události na vlastní kůži je skutečně k nezaplacení. Zveřejněná data ukazují, že čtvrtinu evropských milovníků fotbalu tvoří právě fandové bez hranic. Přičemž nejpopulárnějším zahraničním týmem je FC Barcelona (29 %), následují Real Madrid (10 %) a Manchester United FC (8 %).

Ať už se jedná o výdaje za návštěvy utkání v zahraničí, platby za televizní programy, nebo koupi klubového reklamního zboží, fandové bez hranic utratí za sezonu celkem tolik, že by to stačilo na výstavbu 100 stadionů, jako je Fußball Arena v Mnichově, kde se finále bude hrát, nebo na koupi 372 Cristianů Ronaldů, či dokonce 562 Fernandů Torresů.

Jak fandové bez hranic utrácejí 35 miliard eur

 
• Pětina těchto výdajů neboli 7,5 miliardy eur jde na poplatky za placenou televizi.
• Reklamní zboží se značkou klubu odčerpá 13 % z veškerých útrat zahraničních fandů.
• Návštěva utkání představuje 10 % výdajů fandů bez hranic, přičemž další 2,5 miliardy eur jdou na jídlo, pití a další zboží zakoupené na místě.
• Zhruba 6 % utratí při návštěvě restaurací nebo sportovních barů kvůli sledování utkání na velkoplošné obrazovce a 5 % představují poplatky klubovým televizním kanálům.
• Na domácí utkání zahraničního klubu jezdí každý čtvrtý fanda. Ubytování a cestování spojené s přítomností na utkání nebo návštěvou oblíbených stadionů stojí fandy bez hranic každoročně 8,75 miliardy eur – tedy čtvrtinu celkových výdajů.
• Třetina všech fandů bez hranic si zarezervovala cestu jen kvůli utkání nebo návštěvě stadionu, pětina úmyslně spojuje návštěvu utkání s krátkým pobytem v daném městě anebo začlení utkání do obvyklé dovolené.
• Města, která fandové bez hranic navštíví kvůli utkání, tak celkově za sezonu získají asi 4,5 miliardy eur.

Kategorie fanoušků bez hranic

 
1. Fandy přitahuje fotbalová filozofie klubu (85 %) a jeho úspěchy (79 %), přičemž představují téměř dvě třetiny (60 %) všech fandů bez hranic.

2. Fandové regionu tvoří 12 % celkového množství fandů bez hranic. Mnozí fandí „svému“ zahraničnímu týmu, protože mají určitý vztah k jeho domovskému městu. Celkem 55 % z nich pravidelně navštěvuje region, z něhož klub pochází.

3. Fandové hvězd představují 11 % fandů bez hranic. Jejich klubová přízeň se řídí konkrétními osobnostmi hráčů nebo trenérů a jsou ochotni změnit barvy podle toho, kam se přesunou jejich oblíbenci.

Ředitel Institutu pro sport, obchod a společnost na německé vysoké škole EBS profesor Sascha Schmidt poukázal na základní trendy, které daly vzniknout fandům bez hranic: „Narůstající mobilita v kombinaci se snadnějším a levnějším mezinárodním cestováním znamená, že zahraniční kluby již nejsou nedosažitelné. Nové možnosti přístupu k informacím dovolují fanouškům získávat snadno informace o zahraničních klubech a komunikovat s fandy z jiných zemí, díky čemuž získávají pocit větší sounáležitosti s klubovým životem. A konečně nárůst publicity a statusu celebrit u špičkových světových hráčů i trenérů překonává jazykové a kulturní rozdíly a působí jako tmel, který spojuje fandy z různých zemí.“

 

Klíčová slova: Barcelona, Madrid, Manchester, Mnichov

 

Publikováno: 19.05.2012
Autor: Miroslav Tryner

Diskuze: Fotbaloví fandové bez hranic utratí v Evropě 35 miliard eur

V diskusi zatím není žádný komentář...

Vaše jméno
Komentář
Přidat komentář

Nejčtenější zprávy týdne

© 2008-2017 TripZone.cz ®, CMC Online s.r.o. Jakékoliv užití textů vč přepisů, užití obrázků a dalšího obsahu je bez předchozího písemného souhlasu provozovatele zakázáno.
Kontakt, Reklama  Nahlásit Chybu
 
TOPlist