Zákazníci, kteří nakupují letenky na internetu, musejí při objednávce dávat pozor, aby neobdrželi navíc také pojištění, které jim cestovní kancelář či agentura sama k letence „přibalila“. K odmítnutí doplňkových nabídek stačí zpravidla jen jedno kliknutí, přesto je taková nabídka v rozporu s evropským nařízením o pravidlech pro letecké služby.
Na tuzemských webech je přednastavené pojištění jako součást letenky téměř pravidlem, dalším nešvarem je zahrnutí provize do poplatků spojených s letem
„Minulý týden vydal Evropský soudní dvůr rozsudek, kterým sjednotil výklad nařízení, a prohlásil, že zákazník se musí sám výslovně rozhodnout, zda doplňkovou službu zakoupí. Prodejce tedy nesmí tuto možnost automaticky přidávat,“ říká právní poradce časopisu dTest Miloš Borovička a dodává: „Na tuzemských webech je přednastavené pojištění jako součást letenky téměř pravidlem. Dalším nešvarem je zahrnutí provize ze zprostředkování prodeje mezi poplatky spojené s letem, což považujeme za zcela nesprávné a netransparentní.“
Evropská nařízení jsou pro členské státy přímo závazná a vnitrostátní soudy musejí rozhodovat v souladu s rozsudkem, výklad je tedy stejný v celé Evropské unii. „Časopis dTest vyzval největší prodejce letenek, tedy Student Agency, Asiana a Čedok, aby se zdrželi protiprávní činnosti a své nabídky v e-shopech přizpůsobili nařízení. Pokud tak neučiní, podáme podnět dozorovým orgánům pro porušování cenových předpisů,“ dodává Borovička.
Zdroj: dTest.cz
Klíčová slova: Česká republika, Čedok